İlaç Alerjileri Nasıl Anlaşılır?

İlaç alerjileri, ilaçlara bağlı olarak oluşan hastalıklardan sadece biridir. Her ilaç reaksiyonunu alerji olarak isimlendirmemek gerekir. Üstelik ilaç alerjileri tüm ilaç reaksiyonlarının küçük bir kısmını oluşturur. Ancak bazen ölümle sonuçlanabildiğinden hafife alınmamalıdır.

Hastalıklarda ilk olarak ilaçlara başvururuz. Ancak ilaçlar her zaman bizim yanımızda yer almaya bilirler. İlaçların faydaları olabildikleri kadar zararlı olabileceklerini de bilmemiz gerekiyor. İlaçlar her türlü hastalığa yol açabilir dersek çok da yanlış yapmamış oluruz. Bir hekimin bir hastasında karşılaştığı şikayetlerin veya hastalığın hastanın kullandığı bir ilaca bağlı olup olmadığını araştırması gerekir. Hasta da hekimine yardımcı olmak için kullandığı ilaçları bilmeli veya hekime gösterebilmelidir.



İlaç alerjileri en çok penisilinler ile oluşmakta birlikte, herhangi bir ilaç alerjiye neden olabilir. Bu nedenle her ilaç önemsenmelidir. İlaç alerjisinde sıklıkla hayatı tehdit etmeyen cilde ait belirtiler olmakla birlikte beklenmeyen bir anda, özellikle enjeksiyon şeklinde ilaç kullanıldığında ölümle sonuçlanabilen anafilaksi (alerjik şok) oluşabilir. Bu nedenle de her ilaç alınımı önemsenmelidir.

İLAÇ ALERJILERİ NASIL OLUŞUR?

İlaç alerjileri de diğer alerjik hastalıklardan daha sorumlu olan mekanizmalarla oluşur. Bu hastaların bağışıklık sistemi, diğer birçok normal insanın aksine ilaçlara karşı bir yanıt verir. Bu yanıt sırasında İlaca karşı oluşan immünoglobulin (IgE) antikorları bu kişileri İlaca karşı duyarlı hale getirir. Bundan sonra bu duyarlı kişiler ilaç ile tekrar karşılaşırsa ilaç alerjisine ait şikayetler oluşur. Bir kişinin duyarlı hale gelmesi için belli bir süreye gereksinim vardır. Bu nedenle bir kişi bir ilaç ile hayatında ilk defa karşılaşıyorsa, ilaç alerjisine ait belirtiler en erken tedavinin sonlarına doğru ortaya çıkar. Ancak kişilerin duyarlı hale gelmesi için gerekli şartlar kişiler arasında çok farklıdır. Bu nedenle bazı insanlar bir ilacı defalarca kullandıktan sonra duyarlı hale gelip belirti verirken bazıları daha çok daha erken belirti verir.

Hangi İlaçlar Alerji Oluşturur?

Tüm ilaçların alerji oluşturma olasılığı olduğu yukarıda belirtilmişti. Ancak bazıları daha sık alerjiye neden olmaktadır. Bunların başında penisilin grubu ilaçlar gelmektedir. Yaygın olarak kullanılan bu ilaçların anafilaksi sonucu ölüme yol açma olasılığı 100. 000 hastada birdir. Ailesinde penisilin alerjisi olan hastalarda daha sık görüldüğünü belirten araştırmalar vardır. Antibiyotikler dışında ağrı kesici ve romatizma ilaçları olarak bilinen anti-inflamatuvar İlaçlar da önemli bir gruptur. Röntgen çekimlerinde sık kullanılan radyoopak maddelerde yine IgE‘nin rolü olmaksızın reaksiyonlara yol açmaktadır. Bunların dışında genel anestezi sırasında kullanılan nöromuskuler bloke ediciler, plazma genişleticileri (dekstran), streptokinaz, tedavide kullanılan alerjen ekstraktları ilaç alerjisinin önemli nedenleri arasında sayılabilir.


İlaç Alerjilerinde Oluşan Belirtiler

Bir ilacın alınmasından sonra oluşabilen herhangi bir belirti hastalar tarafından alerji olarak yorumlanmaktadır. İlaca bağlı oluşan bir ilacın prospektüsünde yazılı olan yan etkiler, yüksek dozda alınması ile oluşan belirtiler alerjik belirtilerden ayırt edilmelidir. İlaç alerjisinde oluşan belirtiler kendisine özgüdür. İlaç alerjisinde en sık cilde ait belirtiler oluşur. Bu belirtiler daha çok kurdeşen şeklindeki döküntülerdir. İlacın alınmasından sonra da dakikalar içinde oluşabileceği gibi saatler içinde de oluşabilir. Bunlar kaşıntılı, deriden hafif kabarık kırmızımtırak döküntülerdir. Bir diğer belirti Anjioödem dediğimiz şişliklerdir. Bunlar dudaklarda, göz kapaklarında sıklıkla oluşursa da vücudun diğer kısımlarında da gelişebilir. Yüzün şeklini değiştirebilecek kadar belirgin olabilir. Boğazda ve solunum yollarında oluşursa hayatı tehdit edebilir. Tansiyonda düşme, taşikardi (nabız sayısının çok yükselmesi), öksürük, astım şeklinde nefes darlığı, hırıltı olabilir.

İlaç Alerjisinin Risk Faktörleri

Çocuklarda ilaç alerjileri daha azdır. Erişkinlerde ilaç alerjilerinin daha sık görülmesinin nedeni ilaç ile karşılaşma sıklığının artması olabilir. Bir kişi ne kadar sık ilaç ile karşılaşırsa, o kadar alerjik reaksiyon geliştirme riski taşır.

NASIL KORUNMALI?

Alerjik hastalıklar sadece alerjen ile karşılaşma durumunda ortaya çıkar. Bu nedenle bir ilaç alerjisi olayı ile karşılaşıldıktan sonra o ilacın bir daha kullanılmaması gerekmektedir. Bu ilaç ile benzer kimyasal sahip ilaçlarında kullanılmaması gereklidir. Bu ilaçların bilinmesi, hastanın bu ilaçların listesini yanında taşıması gereklidir.
İlaç alerjisi gelişmesi riskini azaltmak için gerekmedikçe ilaç kullanılmamalıdır. Kullanılacaksa ağız yoluyla ilaçların alınması tercih edilmelidir. Enjeksiyonlar daha fazla risk taşımaktadır. Tüm enjeksiyonların bir sağlık merkezinde yapılması, gerektiğinde sağlık merkezinde 30 dakika beklenilmesi önemlidir.

Hıçkırık Tutunca Yapılması Gereken 6 Şey Tıklayınız 

Ağız Kokusu Nedir ve Nasıl Giderilir? Tıklayınız

İlaçların Yiyeceklerle Etkileşimi Nedir? İlaç alırken nelere dikkat etmeliyiz? Tıklayınız  

Aspirin Alırken Nelere Dikkat Etmeliyiz? Aspirin Zehirlenmesinin Belirtileri Nelerdir? Tıklayınız 

Www.acikve.net
Www.instagram.com/acikvnet
Www.twitter.com/acikve_net
Www.facebokk.com/acikvenet

Bir cevap yazın